Neurotoksyczność cyklosporyny

Powikłania neurologiczne leczenia cyklosporyną występują często, zwykle w pierwszym miesiącu po rozpoczęciu leczenia. Zgłaszamy przypadek dziecka, które przeszło transplantację wątroby i miało napad późno w jej trakcie. Identyfikacja cyklosporyny i jej metabolitów w płynie mózgowo-rdzeniowym sugerowała perturbację bariery krew-mózg.
Tabela 1. Tabela 1. Poziomy cyklosporyny w płynach ustrojowych. Pięcioletnia dziewczynka otrzymała przeszczep wątroby z powodu częściowego niedoboru orkarinowej transkarbamylazy.1 Miała liczne epizody hiperamonemii, rozpoczynające się we wczesnym okresie życia, a przy dwóch okazjach prezentowała niewyjaśnioną śpiączkę i konwulsje bez hiperamonii. Pięć miesięcy po transplantacji, gdy otrzymywała cyklosporynę (11 mg na kilogram masy ciała na dzień), prednizon (0,4 mg na kilogram na dzień) i azatioprynę (1 mg na kilogram na dzień), uogólniona toniczno-kloniczna Napad trwający dwie minuty i ustępujący spontanicznie. Diazepam podawano przez jeden dzień, a cyklosporynę przerwano na 12 godzin. Ciśnienie krwi było normalne. Stężenia magnezu, cholesterolu, mocznika i kreatyniny we krwi również były prawidłowe. Nie wykryto żadnych nieprawidłowości w płynie mózgowo-rdzeniowym. Badanie CT mózgu nie wykryło żadnych zmian w istocie białej. Poziomy cyklosporyny (leku macierzystego i jej metabolitów) we krwi i płynie mózgowo-rdzeniowym mierzono za pomocą przeciwciała poliklonalnego (TDX, Abbott) lub niespecyficznego przeciwciała monoklonalnego (zestaw Sandimmune). Poziomy macierzystego leku mierzono przeciwciałem monoklonalnym (zestaw Baxter lub Sandimmune). Oba poziomy we krwi były powyżej zakresu terapeutycznego (Tabela 1). Po tym neurologicznym powikłaniu uzyskano całkowite wyleczenie przy niższej dawce cyklosporyny (9 mg na kilogram dziennie). Pacjent nie miał nawrotu w ciągu następnych dwóch lat obserwacji.
Powikłaniom neurologicznym leczenia cyklosporyną przypisano szereg współistniejących czynników, takich jak nadciśnienie, hipomagnezemia lub hipocholesterolemia.2 Nie ustalono możliwego bezpośredniego wpływu cyklosporyny na ośrodkowy układ nerwowy. Podczas terapii u ludzi cyklosporyna lub jej metabolity nie zostały wykryte w płynie mózgowo-rdzeniowym, 3 z wyjątkiem
pacjent opisany tutaj. U tego pacjenta wysokie stężenie cyklosporyny w płynie mózgowo-rdzeniowym mogło wynikać ze zmiany bariery krew-mózg4 ze względu na jej pierwotną chorobę.5 Niektórzy autorzy postulują, że istnieje kumulacja cyklosporyny 6, co może prowadzić do drgawki; u naszego pacjenta poziom metabolitów był w prawidłowym zakresie, aw płynie mózgowo-rdzeniowym stosunek poziomu leku macierzystego do poziomu leku macierzystego plus metabolitów był taki sam jak w surowicy. Powikłania neurologiczne leczenia cyklosporyną występują częściej u pacjentów z wcześniejszymi problemami neurologicznymi7, 8 i sugerują, że należy rozważyć leczenie profilaktyczne lekiem przeciwpadaczkowym.
Frédéric Gottrand, MD
Claude Largilli.re, MD
Jean-Pierre Farriaux, MD
Hôpital Huriez, 59037, Lille Cedex, Francja
8 Referencje1 Largilli.re C, Houssin D, Gottrand F, i in. . Transplantacja wątroby dla niedoboru trankarbamylazy ornityny u dziewczynki. J Pediatr 1989; 115: 415-7.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Vogt DP, Lederman RJ, Carey WD, Broughan TA. . Neurologiczne powikłania transplantacji wątroby. Transplantation 1988; 45: 1057-61.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Palestyna AG, Nussenblatt RB, Chan CC. . Wchłanianie cyklosporyny do przedniej komory i płynu mózgowo-rdzeniowego. Am J Ophthalmol 1985; 99: 210-1.
Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Sloane JP, Lwin KY, Gore MR, Powles RL, Smith JF. . Zaburzenie bariery krew-mózg po przeszczepie szpiku kostnego. Lancet 1985; 2: 280-1.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Tollemar J, Ringdén O, Ericzon BG, Tydén G.. Toksyczność ośrodkowego układu nerwowego związana z cyklosporyną. N Engl J Med 1988; 318: 788-9.
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
6. Kunzendorf U, Brockmöller J, Jochimsen F, Keller F, Walz G, Offermann G.. Metabolity cyklosporyny i toksyczność w układzie ośrodkowego układu nerwowego. Lancet 1988; 1: 1223.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
7. Atkinson K, Biggs J, Darveniza P, Boland J, Concannon A, Dodds A.. Powiązane z cyklosporyną Toksyczność ośrodkowego układu nerwowego po allogenicznym przeszczepie szpiku kostnego. N Engl J Med 1984; 310: 527.
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
8. Baulac M, Smadja D, Cabrol A, Cabrol C, Laplane D.. Ciclosporine et convulsions apr.s transplantation cardiaque. Rev Neurol 1989; 145: 393-7.
Web of Science MedlineGoogle Scholar
(20)
[więcej w: przychodnia eskulap, infolinia hiv, religia w japonii ]