Medical Mystery: Abdominal Pain – The Answer

Komputerowe badanie tomograficzne jamy brzusznej. Strzałka wskazuje obszar śledziony.
Tajemnica medyczna w numerze z 4 sierpnia1 dotyczyła 40-letniego mężczyzny, który miał czterodniową historię bólu w lewym górnym kwadrancie brzucha, któremu towarzyszyło zmęczenie, gorączka, pocenie się i ból gardła. Uzyskano obliczony tomograficzny skan; ujawnił wiele zawałów śledziony (ryc. 1) z powodu ostrej mononukleozy zakaźnej. Badania laboratoryjne dotyczące przyjęcia wykazały podwyższoną liczbę białych krwinek (13 800 na milimetr sześcienny) z 51 procentami limfocytów, z czego 31 procent nietypowych, a także następujące nieprawidłowe wartości funkcji wątroby: aminotransferaza asparaginianowa, 123 U na litr; aminotransferaza alaninowa, 244 U na litr; fosfataza alkaliczna, 216 U na litr; i bilirubiny całkowitej, 0,9 mg na decylitr (15,4 .l na litr). Echokardiografia przezklatkowa nie wykazała żadnych nieprawidłowości, a posiew krwi nie wykazał żadnego wzrostu. Początkowy test monospotowy był ujemny, podobnie jak badania serologiczne dotyczące wirusów cytomegalii i wirusów zapalenia wątroby typu A, B i C. Po tygodniowej wizycie u lekarza pierwszego kontaktu, powtarzany test monospotowy był pozytywny, a analiza reakcji łańcuchowej polimerazy na DNA wirusa Epsteina-Barr z poprzedniego tygodnia okazała się pozytywna.
Osoby z ostrą mononukleozą zakaźną, często nazywane chorobą całowania z powodu jej rozprzestrzeniania się wśród młodzieży kontaktem ślinowym, zwykle obecnym w triadzie wysiękowego zapalenia gardła, limfadenopatii i powiększenia śledziony; Pęknięcie śledziony lub zawał śledziony jest możliwą komplikacją. Test monospotowy wykrywa przeciwciała heterofilowe obecne u 90 procent pacjentów z ostrą mononukleozą zakaźną, ale test może wymagać do trzech tygodni, aby uzyskać wynik dodatni.
Pierwotne zakażenie wirusem Epstein-Barr u osób starszych często wiąże się z nieprawidłowościami funkcji wątroby. Pacjent w tym przypadku może w ciągu ostatnich 10 miesięcy nabawić się infekcji ze strony nowego partnera seksualnego. Jego wartości funkcji wątroby normalizowały się w ciągu następnych kilku miesięcy, a on miał pełne wyzdrowienie.
Karen M. Kim, MD
Tufts University School of Medicine, Boston, MA 02111
Richard I. Kopelman, MD
Centrum Medyczne Tufts-New England, Boston, MA 02111