Komplikacje w chirurgii kardiochirurgicznej

Często mówi się, że chirurdzy mają naturalną niechęć do pisania książek o powikłaniach pooperacyjnych, że istnieją czynniki zniechęcające do zbyt bliskich związków z niekorzystnymi wynikami. W rzeczywistości istnieje wiele książek, rozdziałów i artykułów dotyczących komplikacji i zarządzania nimi. Drs. Waldhausen i Orringer, dwaj doświadczeni chirurdzy kardiochirurgiczni, dodali swoją książkę do tej literatury, łącząc użyteczne prace dotyczące powikłań chirurgii kardiochirurgicznej. Książka jest podzielona na cztery sekcje. Pierwsza obejmuje powikłania opieki okołooperacyjnej. Obejmuje to omówienie problemów z nacięciami klatki piersiowej, pomostem krążeniowo-płucnym i małym rzutem serca. Z jakiegoś powodu rozdziały dotyczące komplikacji rozruszników są zawarte w tej sekcji. Druga część dotyczy powikłań operacji na układzie sercowo-naczyniowym, głównie tych dla wrodzonej i nabytej choroby naczyń krwionośnych serca i klatki piersiowej. Trzecia część traktuje o powikłaniach chirurgii ogólnej klatki piersiowej, a krótki końcowy rozdział omawia trudności związane z transplantacją serca i serca. Nie ma rozdziału na temat przeszczepu pojedynczego płuca lub podwójnego płuca.
Ogólnie rozdziały są dobrze napisane przez uznanych ekspertów w tej dziedzinie. Ilustracje są dobrze przygotowane i zawierają wiele informacji. Szczególnie przydatne są liczne rozdziały – dotyczące zapalenia śródpiersia po operacji serca, problemów związanych z pomostem krążeniowo-płucnym oraz powikłaniami resekcji płuc i chirurgią przełyku.
Nieuchronnie, istnieje wiele nakładających się w pracy wielorakiej, której tematy są ze sobą ściśle powiązane (na przykład, operacje zastawki aortalnej i chirurgii zastawki mitralnej omówione są w oddzielnych rozdziałach). Generalnie jednak autorzy ograniczyli swoje dyskusje do problemów związanych z konkretną operacją. Niektóre tematy są szczegółowo omówione. Istnieje cały rozdział dotyczący zatorowości powietrznej, a także dwa inne rozdziały dotyczące powikłań krążenia pozaustrojowego. Rozdział dotyczący chirurgii laserowej jest obszerniejszy niż rozdział dotyczący problemów z operacjami guzów śródpiersia. Niektóre z rozdziałów – na przykład, że na pomostowaniu tętnic wieńcowych – poświęcają dużo miejsca na operacyjną technikę, a mniej na komplikacje procedury.
Pomimo tych drobnych wad, ta znakomita książka będzie konsultowana przez szeroką grupę chirurgów kardiochirurgicznych, szczególnie tych ćwiczących i tych, których doświadczenie nie jest jeszcze tak rozległe jak w przypadku autorów. Zamiast książki, którą można przeczytać w całości, jest to książka, z którą można się zapoznać, gdy napotkany zostanie szczególnie trudny problem kliniczny.
Verdi J. DiSesa, MD
Szpital Uniwersytetu Pensylwanii, Filadelfia, PA 19104

[podobne: religia w japonii, neurolog dziecięcy radom, choroba raynauda leczenie ]