Dwieście pięćdziesiąt lat po narodzinach Jamesa Parkinsona i 188 lat, odkąd napisał swój przełomowy traktat o drżącym porażeniu , pole choroby Parkinsona rozszerza się w sposób wykładniczy. Niedawne spostrzeżenia na temat genetycznych przyczyn rodzinnej choroby Parkinsona, genetycznych czynników ryzyka w populacji ogólnej, wpływów środowiskowych oraz patologii, ewolucji i leczenia tego zaburzenia nadal dominują w dziedzinie neurodegeneracji. Biorąc pod uwagę tak szybki postęp, czytelnik mógłby zapytać, gdzie zmieściłby się duży podręcznik o chorobie Parkinsona. Odpowiedź w tym przypadku polega na tym, że książka ta znajduje się na półkach klinicystów i naukowców, którzy są szczególnie zainteresowani tym zaburzeniem i pragną mieć aktualną, wyczerpującą i naukową recenzję tego złożonego tematu. Imponujący zestaw ekspertów przyczynił się do powstania tej książki, w 78 rozdziałach, w zakresie od przyczyny do patogenezy po zarządzanie kliniczne. Nieuchronnie rozdziały poświęcone czynnikom środowiskowym i genetycznym będą miały krótki termin przydatności do spożycia, ale nie ma to wpływu na kilka bardzo użytecznych uwag, które podsumowują nasz obecny stan wiedzy. Sekcje dotyczące fizjologii, a zwłaszcza klinicznych aspektów choroby Parkinsona będą bardziej trwałe. Sekcja dotycząca leczenia jest kompleksowa, obejmując zarówno aspekty medyczne, jak i chirurgiczne. Wyzwania dla przyszłej terapii choroby Parkinsona są zawarte w sekcjach dotyczących cech niemotorowych i projektowania badań klinicznych.
Redaktorzy powinni zostać wyróżnieni za strukturę i prezentację tej książki, która zawiera bite-size , lekkostrawne rozdziały. Odniesienia są wyczerpujące, a to będzie ważne źródło informacji dla czytelników piszących artykuły w tej dziedzinie. Wyróżniają się wyjątkowe wyjątki: kompleksowy przegląd systemów niedondaminergicznych w chorobie Parkinsona, autorstwa Yoshikuni Mizuno; parkinsonizmu dziedzicznego, autorstwa Pramoda Kumara Pala i Zbigniewa K. Wszolka; oraz zaburzeń ruchu wywołanych przez neuroleptyki, autor: Manuchair Ebadi. Inne sekcje mają bardziej wątpliwą wartość, takie jak niektóre rozdziały dotyczące konkretnych modeli myszy i niektóre z bardziej przypominających aspektów metabolizmu wolnych rodników, w tym duże tabele struktur chemicznych lub teoria stojąca za testami prognostycznymi.
Wierzę, że lekarze znajdą klinicznie zorientowane sekcje o wielkiej wartości. Obejmują one kilka sekcji dotyczących niedoboru dopaminy w chorobie Parkinsona i jej korekcji, z niektórymi specjalistycznymi i praktycznymi sekcjami zajmującymi się powikłaniami motorycznymi. Omówiono także problemy związane z dysfunkcją autonomiczną i behawioralną, a także ważne objawy niemotorowe. Te sekcje mają znaczenie nie tylko przy katalogowaniu odpowiednich cech klinicznych i powikłań, ale także w odniesieniu do podstawowych patologicznych podstaw ich pojawiania się i ograniczonych środków, którymi możemy nimi zarządzać.
Na ponad 1000 stronach jest to obszerna książka. Jest dobrze napisany, dobrze sformatowany i aktualny. Ma swoje mocne i słabe strony, ale te pierwsze przeważają nad tym drugim. Poleciłbym go szczególnie osobom ze specjalistycznym zainteresowaniem chorobą Parkinsona i bardziej ogólnymi neurologami, którzy chcą dostępnego, czytelnego przewodnika do diagnozowania i leczenia tej choroby Książka będzie również cenna dla nieliniologów, którzy poszukują szerokiego przeglądu wiedzy na temat choroby Parkinsona i przewodnika po cechach klinicznych i leczeniu.
Anthony HV Schapira, dr hab.
University College London, London WC1N 38G, Wielka Brytania

[przypisy: densytometria cena badania, przychodnia paprocany kontakt, neurolog dziecięcy radom ]
[przypisy: neurolog dziecięcy radom, przychodnia mswia warszawa, nfz bydgoszcz ekuz ]