Chemioterapia indukcyjna plus radiacja w porównaniu z operacją i promieniowaniem u pacjentów z zaawansowanym rakiem krtani ad 5

Okres przeżycia wolnego od choroby był krótszy w grupie chemioterapeutycznej, ale różnica nie była istotna statystycznie (P = 0,1195). Szacunkowe dwuletnie przeżycie wynosiło 68 procent (przedział ufności 95 procent, 60 do 75 procent) dla grupy poddanej zabiegowi chirurgicznemu i 68 procent (przedział ufności 95 procent, 60 do 76 procent) dla grupy otrzymującej chemioterapię (p = 0,9846) (ryc. 1). Nie stwierdzono istotnych różnic w przeżyciu aktuarialnym między leczeniami, gdy pacjenci byli grupowani zgodnie z etapem lub miejscem guza. Wskaźniki przeżycia były podobne dla pacjentów, którzy odpowiedzieli na chemioterapię i tych, którzy tego nie zrobili (P = 0,98) i gdy te dwie grupy porównano z pacjentami przydzielonymi do pierwotnego zabiegu chirurgicznego (P = 0,74). Krzywa przeżycia dla pacjentów, którzy mieli histologicznie potwierdzoną całkowitą odpowiedź po trzech cyklach chemioterapii, nie różniła się istotnie od krzywej dla grupy chirurgicznej. Czas przeżycia wolnego od choroby był krótszy w grupie otrzymującej chemioterapię (P = 0,1195) (ryc. 2) niż w grupie operacyjnej, ale różnica nie była statystycznie istotna.
Wzorce nawrotu
Tabela 3. Tabela 3. Wzorce nawrotu nowotworu według grupy leczenia. Ogólne odsetki nawrotów nie różniły się istotnie między grupami, ale występowały różnice we wzorcach nawrotu nowotworu (tabela 3). Sześciu pacjentów w grupie poddanej zabiegowi chirurgicznemu i 15 pacjentów w grupie chemioterapeutycznej miało trwały guz i nie pozostali chorzy na choroby (p = 0,042). Nawroty w miejscu pierwotnego guza były rzadsze w grupie operacyjnej (2 procent) niż w grupie chemioterapeutycznej (12 procent) (P = 0,001). Częstość nawrotów w regionalnych węzłach szyjnych była podobna w grupach, ale odległe przerzuty wystąpiły u 17 procent pacjentów w grupie chirurgicznej w porównaniu z 11 procentami w grupie chemioterapeutycznej (p = 0,001). Wskaźniki drugiego pierwotnego raka były również wyższe w grupie operacyjnej (6 procent) niż w grupie chemioterapeutycznej (2 procent) (P = 0,048).
Zachowanie krtani
Krtań została zachowana u 107 pacjentów poddanych chemioterapii indukcyjnej (64 procent). Pięćdziesięciu dziewięciu pacjentów poddano całkowitej laryngektomii, 30 przed ostateczną radioterapią i 29 po radioterapii. U osiemnastu z 29 poddanych laryngektomii po zaplanowanej laryngoskopii i biopsji potwierdzono obecność przetrwałego guza 12 tygodni po zakończeniu radioterapii. Jeden pacjent wymagał jedynie częściowej (nadgłośniowej) laryngektomii. Dziesięciu pacjentów przeszło samo wycięcie szyi z zachowaniem krtani. Pozostali pacjenci byli uznani za wolnych od choroby i obserwowano ich nawrót. Późna resekcja laryngektomii z powodu nawracającego raka była wymagana u 11 dodatkowych pacjentów (7 procent) po odstępach od 5 do 40 miesięcy. Ponad 80 procent późnych rekonwalescencji (9 z 11) wystąpiło w pierwszym roku po leczeniu. Tak więc częstość laryngektomii uszkodzonej w przypadku uporczywej choroby przed radioterapią lub w ciągu trzech miesięcy po jej zakończeniu wyniosła 29 procent (48 z 166 pacjentów), a wskaźnik laryngektomii w przypadku późniejszej nawracającej choroby wynosił 7 procent (11 z 166).
Gdy pacjenci byli zgrupowani zgodnie z początkowymi cechami nowotworu, laryngektomia była częściej wymagana u osób z nowotworem głośni (43 procent) niż u osób z rakiem nadgłośniowym (31 procent), u osób ze stałymi strunami głosowymi (41 procent) niż u pacjentów z rakiem głosowym z ruchomymi strunami głosowymi (29 proc.) oraz u osób z poważną inwazją chrząstki (41 proc.) niż u osób bez udziału chrząstki (35 proc.), ale różnice te nie były statystycznie istotne (P = 0,146, 0,103 i 0,608 , odpowiednio)
[przypisy: przychodnia paprocany kontakt, rehabilitacja domowa kraków, religia w japonii ]